واژه‌های پرکاربرد بیراهه نوردی

واژه‌های پرکاربرد بیراهه نوردی

بیراهه نوردی یعنی زدن به دل دردسر. اما این به هیچ عنوان به این معنی نیست که بی احتیاطی کنید و بدون تجهیزات و امکانات لازم راهی سفر بشید و پیش بینی هر طور اتفاقی رو از قبل بکنید.

خیلی از این تجهیزات ممکنه همیشه به کارتون نیاد ولی وقتی که بهشون نیاز پیدا کنید خیلی خیلی کاربردی و حیاتی هستن.

یه نکته هم همین اول بگم که توی تجهیزات بیراهه نوردی دنبال جنس ارزون و بی کیفیت نباشید.

وینچ

بعضی از دوستان بیش از حد روی توانایی های ماشینشون حساب می کنن. ماشین شما هرچقدر هم قابلیت های خوبی داشته باشه باز هم ممکنه در شرایطی گیر کنه و زمین گیر بشه. بنابرین شما باید بتونید خودتون و همسفرهاتون رو از هر شرایطی نجات بدید. اینجاست که یک وینچ پر قدرت به دادتون می رسه

وافل برد

وافل برد نوعی پل مخصوص بیراهه نوردی ست. این تخته مخصوص محکم رو میتونید به عنوان پل کوتاه یا برای افزایش اصطکاک بین چرخ و زمین استفاده بکنید. وقتی در شن یا برف یا گل گیر کنید وافل بردها بسیار کاربردی خواهند بود. وافل بردها در ابعاد و جنس های متنوعی در بازار موجود هستند و بسته به نیاز و وزن خودرو و نوع لاستیکتون می تونید تهیه کنید.

لاستیک زاپاس

لاستیک زاپاس مهم ترین ابزاری هست که یک بیراهه نورد باید همراه خودش داشته باشه. هرچقدر هم ماشین شما قدرتمند باشه این لاستیک شماست که فشار سنگ های تیز و حرارت شن ها رو تحمل می کنه. در نهایت لاستیک شما هرچقدر هم نو باشه ممکنه پنچر بشه یا مشکلی براش پیش بیاد که به همین دلیل باید حتما زاپاس همراه خودتون داشته باشید.

باربند

داخل ماشین فضای کافی برای گذاشتن وسائل نیست. همه وسائل هم داخل ماشین جا نمی شن و کسی هم حمل بار شما رو تقبل نمی کنه بنابرین داشتن باربندد مناسب برای حمل وسائل مختلف برای یه بیراهه نورد ضروریه

اینورتر

اینورتر وسیله ایه که برق مستقیم باتری خودرو رو به برق شهری 220 ولت تبدیل می کنه. این دستگاه برای کسایی که بیراهه نوردی می کنن و جاهای دنج و دور افتاده رو دوست دارن بسیار کاربریده. البته استفاده از اینورتر به باتری فشار میاره و بهتره فقط برای مواقع ضروری استفاده کنید و برای شارژ کردن گوشی از پاوربانک بهره ببرید.

پروژکتور

تاریکه، مه غلیظ شده، غبار همه جا رو پوشونده. اینجاست که دیگه لامپ های ماشین کاربردی ندارن. اینجاست که پروژکتورهای قدرتمند به داد شما می رسند و می تونن چشم های شما رو باز کنند. اون وقت می تونین در هر زمان و مکان و موقعیت جوی بدون نگرانی به حرکتتون ادامه بدید. پروژکتورهای متفرقه استفاده نکنید که وسط راه از کار نیافته دچار افت نور نشه بخار نزنه به باتری تون آسیب نرسونه و نور خوب و مناسبی در اختیارتون قرار بده.

 

 

درپست قبلی به تعدادی از تجهیزات ضروری برای بیراهه نوردی اشاره کردیم اما از اونجا که هرچه مجهزتر باشید و تجهیزات با کیفیت تر همراهتون باشه کمتر به دردسر می افتید و بهتر از پس چالش های پیش رو بر میاید چند مورد دیگه از وسائلی که به کارتون میاد و لازم هست که همراهتون داشته باشید رو در این پست معرفی می کنیم.

بیل و تبر

بیل برای کندن زمین یا پرکردن آن جابجایی خاک، مصالح و برف و به خصوص هنگام گیر کردن خودرو در گل و لای و یا شن و ماسه به کار می آید. تبر نیز برای خرد کردن هیزم استفاده می شود که بخصوص در شب هایی که در جایی مستقر می شوید به کار می آید. به علاوه یک وسیله دفاعی خوب هم به حساب می آید.

شگل و قلاب

گاهی درست مثل وقتی که با دوستتان به کوهنوردی می روید و در جایی لازم می شود که دست دوستتان را بگیرید و او را بکشید یا حمایت کنید تا از محلی بگذرد در آفرود نیز نیاز می شود خودروها به همسفرانشان کمک کنند تا از جایی یا مانعی عبور کنند. ماشین های دودفرانسیل قابلیت خوبی دارند که به آن ها این امکان را می دهد که وسائل نقلیه دوستانشان یا کاروان یا انواع وسائل دیگر از جمله قایق ها یا موتورسیکلت ها را بکشند و بوکسل کنند.

کمپرسورباد

یکی از رایج ترین مشکلاتی که در بیراهه نوردی پیش می آید پنچر کردن است. نکته اینجاست که این اتفاق در بیراهه نوردی بیشتر از سفرهای جاده ای معمول رخ می دهد و نباید عملیات پنچرگیری زمان زیادی از شما و گروهتان تلف کند. بنابرین استفاده از یک کمپرسور باد به شما کمک می کند تا هرچه سریعتر باد لاستیک را که به دلیل پنچری یا تعمدا کم شده است پر کنید و به حرکت خود ادامه دهید.

کیت امداد و نجات

یکی از حیاتی ترین تجهیزاتی که خیلی ها نسبت به آن کم توجهی می کنند کیت امداد و نجات است. در سفرهای بیراهه نوردی ممکن است شما از هرگونه تجهیزات امدادی یا بیمارستان و درمانگاه ساعت ها فاصله داشته باشید و اتفاقا خطرات زیادی شما و همراهانتان را تهدید می کند و به همین دلیل هرچقدر کیت امداد و نجات مجهزتری همراه داشته باشید بهتر است. امیدواریم هرگز به آن نیاز پیدا نکنید اما دلیل نمی شود که نسبت به آن کم توجه باشید.

بی سیم

در بیراهه ها وسط جنگل ها یا بیابان ها و هرجای دیگری که تلفن های همراه شما ممکن است از کار بیافتد اما نیاز شما به ارتباط گرفتن سریع با سایرهمراهانتان برجاست. اینجاست که وجود بی سیم ها به شما کمک می کند همچنان ارتباط خود را با دیگران حفظ کنید و بتوانید در شرایط اضطراری از آن استفاده کنید. تجربه شخصی ما این بوده که دوستانی که بی سیم همراه خود ندارند اغلب دردسرساز می شوند.

 

 

به احتمال خیلی زیاد شما برنامه ریزی شده یا ناگهانی لازم است که در شرایط مختلفی توقف و استراحت کنید. همراه داشتن یک کیسه خواب مرغوب یکی از ضروری ترین نکاتی ست که باید ر نظر بگیرید تا بتوانید در هر شرایط آب و هوایی به خوبی استراحت کنید و از سرما و گزش حشرات به خوبی در امان باشید و برای ادامه سفر سرحال باشید. از خریدن کیسه خواب های بی کیفیت جدا خودداری کنید.

وسائل آتش زا

شب ها آتش می شود نگین مجلس و همه دور ان جمع می شوند تا هم خودشان را گرم کنند هم دور هم بنشینند. همراه داشتن هیزم و وسائل آتش زا از واجبات سفرهای بیراهه نوردی ست. در مواقع دیگر نیز نیاز به آتش برای پخت و پز و موارد دیگر احساس می شود برای همین شما باید وسائل آتش زا همراه داشته باشید تا بتوانید در اسرع وقت آتش را برپا کنید.

ابزار آلات

وجود جعبه آچار و لوازم و ابزارآلات در هر خودرویی ضروری ست اما در خودروهای دودفرانسیل این جعبه باید بسیار مجهزتر باشد چرا که شما احتمالا از تعمیرگاه و خودروهای امدادی و مکانیک سیار بسیار دور هستید و خودتان باید بتوانید تا حدد امکان مکانیک خودروی خود باشید. هرچقدر هم که تخصص داشته باشید ابزار کار انجام می دهد. پس همین الان به فکر تکمیل تر کردن جعبه ابزار خود باشید.